نويسندگان

شاید یکی از بهترین روش های آموزش مهارت های زندگی در زمانی باشد که دانش

آموزان را به اردو می بریم.

آسمان نما به عنوان یک مرکز ی که اطلاعات نجوم دانش آموزان را بالا می برد می تواند

برای تحقیق و پژوهش بسیار مناسب باشد.

لذت یادگیری با روش های مدرن خاطرات خوبی را در ذهن دانش آموزان به جا می گذارد.

همکاری در اردو ولذت بردن در جمع دوستان و گفت و گوی دانش آموزان در مورد آن چه

دیده اند بسیار در امر یادگیری می تواند موثر باشد.

 

 

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

با تشکر از خانواده ی آقای کاملی و دختر عزیزم  ستایش جان که شرایطی را

فراهم آوردند تا لذت تجربه ی دست اول را دانش آموزان در کلاس درس علوم

تجربه کنند.

[ یکشنبه ٢٤ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱:۳۸ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

به نام خدا

با تشکر از آقای وزیریان و خانم رجایی که فرصتی فراهم آوردند تا همگی ما از

محضر استاد گرامی آقای فرزانفر استفاده نماییم.

خلاصه ای از مطالب مطرح شده در این کارگاه را مطرح می نمایم.

بحث اصلی این کارگاه در مورد حل مساله بود. دانش و کاربرد آن و درک و فهم 

مهم ترین مسائل مطرح شده در این قسمت بودند.

تعریف مساله: هر نوع فرایندی که در ذهن فراگیر ایجاد چالش نماید را مساله

می گویند.

یکی از کتاب های معرفی شده در این مبحث این بود که: چگونه مساله حل

کنیم؟ که توسط احمد آرام ترجمه شده است و نویسنده آن آقای جرج پولیا

می باشد.

مراحل حل مساله عبارتند از:

* خواندن مساله و بازگو کردن آن توسط فراگیر

*جدا کردن داده ها و خواسته های مساله

*ایجاد ارتباط بین داده ها و خواسته های مساله

*راهبرد های حل مساله

*کنترل راه حل مساله و جلونویسی

 

راهبرد های حل مساله به صورت خلاصه عبارتند از:

*رسم شکل و محور اعداد و چوب خط

*توجه به همه ی حالت های جواب

*تفکر نظام دار

*حذف حالت های نامطلوب

*حدس و آزمایش

*حل مساله به صورت مرحله به مرحله

*استفاده از نقشه

*مجهول یابی در عمل

*ایفای نقش

*طراحی مساله با توجه به عمل داده شده

*کامل کردن یک مساله ی ناقص

* بهره گیری از وسایل آموزشی در حل مساله

*استفاده از کلمات کلیدی


برای استاد گرامی آقای فرزانفر آرزوی سلامتی و موفقیت از درگاه باری تعالی

خواستاریم.




[ یکشنبه ٢٤ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱:۱٦ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

روزی بهلول بر خلیفه وارد شد و دید خلیفه بر تخت بلندی نشسته است و

دیگران روبروی او همه ایستاده اند.

بهلول همین که وارد شد گفت:(( السلام علیک یا الله.))

خلیفه گفت:(( من الله نیستم.))

بهلول گفت:(( السلام علیک یا جبرئیل!))

باز خلیفه گفت:(( من جبرئیل نیستم.))

بهلول در جواب گفت:(( پس تو که الله نیستی، جبرئیل هم نیستی، چرا آن بالا

نشستی؟))

اگر راست می گویی تو هم بیا پایین و در جمع دیگران قرار بگیر!

[ پنجشنبه ٢۱ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

نام داستان: مارمولک

یک روز صبح، دو تا مارمولک در حیاط مزرعه ای به دنبال جایی می گشتند تا در

آن جا زیرنور خورشید دراز بکشند، ناگهان چشمشان به قسمتی از دیوار بالای

طویله افتاد.ازدیواربالا رفتند تا درست در مرکز چهار گوشه آفتابگیر کوچکی قرار

گیرند.آن ها چنان در زیر نور گرم خورشید جا خوش کرده بودند که فراموش

کردند روی دیوارخزیده اند و جایشان سست و نامطمئن است. چرتشان گرفت و

یک دفعه از بالای طویله پایین افتادند.

سقوط آن ها خیلی دردناک و حتی کشنده بود. اما شانس آوردند و همان موقع

کاسه ی شیر تازه دوشیده ای آن زیر سبز شد وآن ها توی آن افتادند.ترسان

وهراسان چرتشان پاره شد و شروع کردند به دست و پا زدن‌، بلکه بتوانند خود

را نجات دهند. اما دیواره ی کاسه چنان صاف بود که هر بار که خود را به آن

می رساندند و می خواستند بالا بروند لیز می خوردند و می افتادند.

به هر جهت که شنا می کردند و به هر سویی می رفتند، کم ترین راه نجاتی

می یافتند.

مارمولک اول گفت:(( این همه دست و پا زدن چه فایده ای دارد؟ ما که نمی

توانیم از این جا بیرون برویم...))

پس از تلاش دست کشید و در شیر غرق شد.

دومی پیش خودش گفت:(( تا وقتی که زنده ام، از تلاش و کوشش دست

نمی کشم.))

به رغم همه ی ناامیدی ها، با قدرت تمام مقاومت کرد. مدت زیادی در میان شیر

دست و پازد، کمکم براثر تقلای های او شیر حالت خامه پیدا کرد و حرکت های

شلاق وار دمش خامه را به توده ی سفتی از کره تبدیل کرد.

حالا دیگر تنها کاری که لازم بود بکند این بود که از کره بالا بیاید و آزادی اش را

به دست آورد.

 

[ چهارشنبه ٢٠ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱:۳٧ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

[ چهارشنبه ٢٠ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

به نام خدا

سخن اگر زر است، خاموشی از آن بهتر است.

زیبایی گل در سکوت اوست.

دخترم فکر می کنی بتوانی حدیث مربوط به این ضرب المثل را پیدا کنی؟

[ سه‌شنبه ۱٩ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱:٠۸ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

به نام خدا

ضمن تشکر از آقای وزیریان برای ایجاد فرصتی که باعث شد ما در محضر استاد

ابن حجازی مطالب سودمندی را فرا بگیریم .خلاصه ایی از اصل مطالب این

کارگاه را برای علاقه مندان در این بخش مطرح می کنم.

یکی از مهم ترین مسائل در تدریس علوم ایجاد فرصت های جدید برای دانش

آموزان است.اگر هر دانش آموز بتواند تجربه دست اول داشته باشد بهتر می

تواند درس را بفهمد.

گام های مربوط به پی بردن مفاهیم علوم:

* مشاهده

* تشخیص تفاوت ها وشباهت ها

* توجه به جزِئیات


تفکر علمی شامل موارد زیر است:

* برخورد به مسئله

* جمع آوری اطلاعات

* فرضیه

* آزمایش

* نتیجه گیری

برای استاد گرامی آقای ابن حجازی سلامتی و مو فقیت آرزومندم.

 

[ پنجشنبه ۱٤ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ٩:٠٧ ‎ق.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

کسر متعارفی در جریان اندازه گیری و زمانی پدید آمد که ناچار شدند واحد اندازه‌گیری را بشکنند؛ چرا که برای ادامه اندازه گیری، نتوانستند از واحد استفاده کنند. این موضوع، به ویژه از پیدایش کسرهای مشخص، پیش از پیدایش مفهوم کلی کسر، روشن می‌شود.

زمان زیادی لازم بود تا "نیم" و "یک چهارم" به صورت ‎۱/۲ و ‎۱/۴ برای هر نوع واحدی (طول، حجم، وزن، زمان) به کار رود.

در هزاره دوم پیش از میلاد بود که بشر توانست از کسر، همچون بخشی از واحد، استفاده کند.در بابل کهن، حتی نمادهای خاصی برای برخی کسرهای متعارفی وجود داشت.

گویا صفت فاعلی از مصدر گفتن می باشد و در ریاضی هر عدد کسری مانند و یا هر عددی که بتوان آن را به شکل یک کسر نوشت را یک عدد گویا می نامیم. مانند 2- ، 0 ، 3+ ،2/3 -، 25/- که به ترتیب به شکل کسرهای می توان نوشت. به طور کلی هر عددی که بتوان آنرا به صورت کسر نوشت، به طوریکه صورت و مخرج آن متعلق به اعداد صحیح باشند و مخرج آن مخالف صفر باشد یک عدد گویا می گویند. مجموعه اعداد گویا را با حرف Q حرف اول کلمه ی Quotient به معنی «خارج قسمت» نمایش می دهند .

.1- بین هر دو عدد گویا بی شمار عدد گویا می توان یافت

[ دوشنبه ۱۱ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

نام بازی : Jelly Golf
هدف بازی : اشنایی با نمایش کسرها

نحوه بازی : کسر سوال شده را با چرخش چوب گلف درست میکنیم

راهنمای اجرای بازی : اجرای این بازی ها نیاز به نصب flash player  دارد

شروع بازی

[ دوشنبه ۱۱ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

هوش عاطفی‌( هیجانی ) چیست ؟

برای سال های متمادی تصور بر این بود که IQ ( ضریب هوشی ) نماینده میزان موفقیت افراد است. در مدارس معیار اهدای جوایز به دانش آموزان تست هوش بود و حتی بعضی از شرکت ها برای پاداش از تست هوش استفاده می‌کردند. در دهه اخیر محققان در یافتند که IQ تنها شاخص ارزیابی موفقیت یک فرد نیست. آن ها در حال حاضر مشغول تحقیق درباره EQ ( هوش عاطفی ) هستند.

 

هوش یکی از مهمترین سازه های فرضی است که از زمان مطرح شدن آن توسط آلفرد بینه در اویل قرن بیستم همواره برای تبیین موفقیت شغلی و کارآیی به کار رفته است. هوش عاطفی زمانی مورد توجه قرار گرفت که دنیل گولمن در سال 1995 کتاب خود را با عنوان " چرا هوش عاطفی  می تواند مهمتر از IQ باشد؟ " به چاپ رساند.

 

درابتدای پیدایش این سازه، روانشناسان بیشتر بر روی جنبه های شناختی همانند حافظه و حل مساله تاکید می کردند . اما خیلی زود دریافتند که جنبه های غیر شناختی مانند عوامل عاطفی و اجتماعی نیز دارای اهمیت زیادی هستند. بعضی پژوهشگران بر این عقیده اند کهIQ  در خوش بینانه ترین حالت 10 الی 25 درصد از واریانس متغیر عملکرد را تبیین می کند.

 

" علم به این که احساسات شما چیست و چگونه باید از آن ها در جهت تصمیم گیری به نحو احسن استفاده کنید می گوید:

-هوش هیجانی (عاطفی)، توانایی برای مدیریت اضطراب و کنترل تنش ها و انگیزه، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به هدف است.

 

-هوش هیجانی (عاطفی)، در حقیقت راهی است برای زیرک بودن.

 

-هوش هیجانی (عاطفی)، همدلی است، درک این که اطرافیان شما چه احساسی دارند.

 

-هوش هیجانی (عاطفی)، یک نوع مهارت اجتماعی است، همراهی با مردم، مدیریت عواطف و احساسات در روابط و توانایی ترغیب و رهبری دیگران. "

 

هوش هیجانی (عاطفی) یا هوش اجتماعی شامل 4 مهارت است:

-خود ( Self )

-دیگران (Others  )

-آگاهی (Awareness )

-اقدام ( Action)

 

که با ترکیب این ها, مؤلفه های بنیادی هوش هیجانی (عاطفی) به دست می آید .

1-خودآگاهی ( شامل: خود ارزیابی، اعتماد به نفس )

 

2- خودگردانی ( شامل: خویشتن داری و قابل اعتماد بودن، وجدان سازگاری، انگیزه پیشرفت و ابتکار )

 

3- آگاهی اجتماعی ( شامل: همدلی، ‌آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت )

 

4- مهارت های اجتماعی (شامل: توان تاثیرگذاری، رهبری،  مدیریت تعارض ایجاد رابطه و کار گروهی )      

                

خودآگاهی ( Self Awareness) :

یک نوع توانایی فردی است برای درک احساسات و حالات خلقی. خودآگاهی به شخص کمک می کند تا همیشه بر افکار و احساسات خود نظر داشته و بنابراین در جهت درک آن ها به فرد کمک می کند.

منبع : بیتوته

 

[ پنجشنبه ٧ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ٧:۱٧ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

[ سه‌شنبه ٥ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

پرواز قطره ها

خورشید وسط آسمان بود و از بالا به دریای آبی نگاه می کرد.

ناگهان دریا موجی زدو قطره های آب پراکنده شدند. قطره ای ناراحت بود.خورشید پرسید:

(( چرا این قدر ناراحتی ؟))

قطره گفت: (( می خواهم دوباره ابر شوم.))

خورشید گفت:(( چطور به دریا آمدی؟))

ما اول ابر بودیم. بادی مارا جابه جا می کرد و سرد شد و من باران شدم.

برای من سهل است!

بله قطره تبخیر شد و در آسمان در شدت سرماتغییر حالت میعان برایش اتفاق افتاد.

نویسنده : خانم سحرالسادات دیباجیان

 

[ دوشنبه ٤ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱:٢٧ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

 به نام خدا 

با خلق خدا ادب نگه دار.

از خدا جوییم توفیق ادب                 بی ادب محروم ماند از لطف رب

دختر نازنینم حدیث مربط به این مورد را برایم پیدا کن.

[ دوشنبه ٤ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱:۱٧ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

به نام خدا

آزمون عملکردی ریاضی           دبستان دخترانه دانشگاه صنعتی

نام و نام خانوادگی:                  

هدف : شمارش چند تا چند تا

وسایل مورد نیاز:  مداد – مداد رنگی – پاک کن – تراش

 

دخترم از عدد 4 شروع کن و 4تا 4 تا بشمار و خانه ی چهارم را رنگ کن، وقتی به عدد 40 رسیدی عددهای رنگ شده را به ترتیب بنویس ورابطه ی آ نها را توضیح بده .

11

10

9

8

7

6

5

4

19

18

17

16

15

14

13

12

27

26

25

24

23

22

21

20

35

34

33

32

31

30

29

28

43

42

41

40

39

38

37

36

 

اعداد رنگ شده را به ترتیب این جا بنویس:

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

رابطه ی بین اعداد رنگ شده را توضیح بده :

..................................................................................................................

 

انتظارات

4

3

2

1

1.به درستی خانه ها را رنگ کرده است .

 

 

 

 

2.مفهوم شمارش 4 تا 4 تا را فهمیده است.

 

 

 

 

3.عددهای رنگ شده را به ترتیب نوشته است.

 

 

 

 

4.توضیح الگوهاو رابطه ها را نوشته است.

 

 

 

 

5.دروقت مورد نظر کار را تمام کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

باز خورد معلم :

[ یکشنبه ۳ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

باعر ض سلام خدمت مدیر محترم و گرامی مجتمع جناب آقای وزیریان :

کسانی که در زندگی شما تاثیر گذار بودند، کسانی نیستند که عالی ترین مدرک

را دارند یا بیشترین ثروت را یا بیشترین جوایز را. آن ها به طور ساده، کسانی

هستند که بیشترین حمایت و پشتیبانی را از شما می کنند.

خانواده ی ما یگانه جایی نیست که در آن متولد شده ایم، گاهی دستی باز و

رویی گشاده نیز ما را متولد می کند.

 

[ شنبه ٢ آذر ،۱۳٩٢ ] [ ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ] [ شبنم جوکار بلوچی ]

درباره وبلاگ

موضوعات